Katalog

    Naziv:

    Delavec/delavka za ročno usmerjanje cestnega prometa

    Status:

    Objava

    Datum objave sklepa ministra:

    29.10.2024

    Predhodniki:

    Klasius-P16:

    Transport (1041)

    Klasius-SRV:

    Tretja raven: Izidi, certifikatni sistem NPK (23000)

    Raven kvalifikacije:

    SOK 3, EOK 3


    1. Ime in koda kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

    Delavec/delavka za ročno usmerjanje cestnega prometa (2855285011)

    2. Potrebna strokovna znanja in spretnosti in posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo

    2.1. Strokovna znanja in spretnosti

    Glej poklicni standard Delavec/delavka za ročno usmerjanje cestnega prometa s kodo 28552850 in točko 11 tega kataloga.

    2.2. Posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo

    • Ni vstopnih pogojev

    3. Povezanost s programi za pridobitev izobrazbe


    4. Načini preverjanja strokovnih znanj in spretnosti

    4.1. POTRJEVANJE

    V postopku svetovanja kandidat pripravi osebno zbirno mapo, ki jo komisija ovrednoti, in če je kandidat v njej predložil verodostojna, veljavna in ustrezna dokazila o znanjih, spretnostih in kompetencah iz poklicnega standarda, lahko komisija:

    1. prizna znanja in spretnosti poklicnega standarda v celoti,
    2. prizna znanja in spretnosti poklicnega standarda delno in določi tista znanja, spretnosti in kompetence, ki jih bo preverjala,
    3. ne prizna nobenih znanj in spretnosti poklicnega standarda, ker kandidat ne dokazuje nobenih znanj, spretnosti in kompetenc iz poklicnega standarda, in bo smiselno preverjala celotni poklicni standard.

    4.2. NAČINI PREVERJANJA STROKOVNIH ZNANJ IN SPRETNOSTI

    • praktično preverjanje z zagovorom

    5. Merila preverjanja

    Merila ocenjevanja sestavin delovnega procesa

     Področje ocenjevanja

    Merila ocenjevanja

    Delež (%)

     

    Načrtovanje in priprava naloge

      - priprava kandidata na izvedbo naloge (namestitev osebne
        varovalne opreme, priprava tehničnih sredstev, orodij in
        opreme glede na predvidene naloge) 

    15 %


    Izvedba naloge

      - kandidatovo razumevanje zastavljene naloge (prejeti načrt
        začasne prometne ureditve, načrti šolske poti in varnostni načrt)
      - uporaba ustreznih zaščitnih in varovalnih sredstev ter opreme
      - zagotavljanje pretočnosti udeležencev v cestnem prometu
      - pravočasno, razumljivo in pravilno signaliziranje
      - komunikacija z neposrednimi sodelavci pri usmerjanju prometa
         in ostalimi delavci na gradbišču
      - komunikacija z vsemi udeleženci v cestnem prometu
      - upoštevanje zakonodaje in cestnih predpisov
      - zagotavljanje lastne varnosti, varnosti udeležencev v cestnem
        prometu in delavcev na območju cestne zapore
      - pravilnost odločanja ob nenavadnih dogodkih pri usmerjanju
        prometa

    55 %



    Dokumentacija

      - pravilno izpolnjena delovna dokumentacija

    10 %


    Ustni zagovor

      - razumljiva predstavitev izvedene naloge in strokovna
        utemeljitev izvedenih postopkov

    20 %



    Izločilna merila:
    • neuporaba predpisane osebne varovalne opreme in opreme za usmerjanje prometa
    • neupoštevanje pravil varnega dela in s področja cestnoprometnih predpisov



    6. Poklic oziroma sklopi zadolžitev v okviru poklica, ki jih je mogoče opravljati po pridobljeni poklicni kvalifikaciji in koda


    7. Raven zahtevnosti dela

    (III)

    8. Prilagoditve za osebe s posebnimi potrebami

    Ni prilagoditev za osebe s posebnimi potrebami.

    9. Materialni in kadrovski pogoji, ki jih morajo izpolnjevati izvajalci postopkov za ugotavljanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij

    9.1. Materialni pogoji

    Izvajalci postopkov ugotavljanja in potrjevanja poklicnih kvalifikacij morajo zagotavljati informiranje in svetovanje kandidatom z usposobljenim svetovalcem.

    • Osebna varovalna oprema, tj. ustrezna osebna varovalna oprema v enotni izstopajoči signalni barvi (rumena, oranžna, zelena) z nameščenimi odsevnimi trakovi.
    • Oprema za usmerjanje in vodenje prometa:
      • Radijska zveza, najmanj trije aparati na isti frekvenci.
      • Obojestransko označeni prometni znak 2102 »Ustavi« (izvedba znaka za izvajanje organiziranega varstva otrok v cestnem prometu je obojestranska, velikostnega razreda 2, na lahki konstrukcijski podlagi z drogom za postavitev dolžine 1,8 m iz Pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah).
      • Ročni opozorilni znaki: 7301 »Prometni stožec, 7302 »Troznak«, 7303 in 7303-1 »Naprave za urejanje prometa« iz Pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah ter Pravilnika o zaporah na cestah (Priloga 4 Pravilnika: Zapora).
      • Znaki za označevanje del in ovir v cestnem prometu: 7101 »Čelna zapora«, 7102, 7102-1, 7102-2 in 7102-3 »Bočna ovira« in 7103 »Bočna zapora« iz Pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah ter Pravilnika o zaporah na cestah (Priloga 4 Pravilnika: Zapora).
    • Najmanj štiri osebna vozila in najmanj dve kombinirani ali tovorni vozili.
    • Poligon za usposabljanje in preverjanje znanja, tj. asfaltna neprometna površina za prikaz ročnega usmerjanja prometa v izmeri najmanj 2000 m2 na delu, kjer sta označeno vozišče in postavljena cestna zapora.
    • Obrazci in dokumentacija, vezani na usmerjanje prometa v območju cestne zapore (obrazec delovnega poročila, obrazec gradbenega dnevnika ter primeri varnostnih načrtov in načrtov cestne zapore).

    9.2. Kadrovski pogoji

    Licenco za člana komisije za preverjanje in potrjevanje nacionalne poklicne kvalifikacije lahko pridobi, kdor izpolnjuje predpisane pogoje z zakonom, ki ureja Nacionalne poklicne kvalifikacije.

    Komisijo sestavljajo trije člani, od katerih:


    • en član ima izobrazbo najmanj na ravni SOK 8 s področja prometa ali gradbeništva (smer promet) in zadnjih 5 let delovne izkušnje na področju upravljanja ali vzdrževanja ali varstva državnih cest in prometa na njih, kar kandidat dokazuje z verodostojnimi listinami, iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela (na primer referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, pogodbe ipd.) in
    • en član ima izobrazbo najmanj na ravni SOK 6 s področja prometa in zadnjih 5 let delovne izkušnje na področju vodenja in organiziranja cestnih zapor ter urejanja cestnega prometa, kar kandidat dokazuje z verodostojnimi listinami, iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela (na primer referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, pogodbe ipd.) in
    • en član ima izobrazbo najmanj na ravni SOK 5 s področja prometa ali gradbeništva in zadnjih 5 let delovne izkušnje na področju ročnega usmerjanja prometa, kar kandidat dokazuje z verodostojnimi listinami, iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela (na primer referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, pogodbe ipd.)  

    10. Časovna veljavnost izdanih certifikatov

    Ni časovne omejitve.

    11. Standardi strokovnih znanj in spretnosti

    Ključna dela Znanja in spretnosti Naloge za preverjanje
    zagotavlja pretočno in varno odvijanje vseh udeležencev v cestnem prometu v območju cestne zapore
    • zasede delovno mesto na vnaprej določeni lokaciji
    • spremlja prometni tok in odvijanje cestnega prometa ter zaznava njegova odstopanja, predvsem okoliščine, ki bi lahko ogrozile varnost udeležencev v cestnem prometu
    • zagotavlja varno odvijanje cestnega prometa na začasnih in premičnih gradbiščih
    • zagotavlja varnost delavcev na območju cestne zapore, v odvisnosti od vrste zapore
    • v primeru dveh ali več oseb za urejanje cestnega prometa, vizualno ali preko radijske zveze, sodeluje s sodelavcem ali s sodelavci z namenom zagotavljanja osebne varnosti pri delu, pretočnosti in varnosti cestnega prometa
    • ureja pretočnost vseh udeležencev v cestnem prometu in skrbi za nemoteno ter usklajeno izvajanje gradbiščnih del ali potekanje javne prireditve
    • dela opravlja tako, da ne ogroža lastne varnosti in varnosti ostalih udeležencev v cestnem prometu
    • prepozna varnostno ogroženost ranljivih udeležencev v cestnem prometu (otroci, starejše osebe, osebe s posebnimi potrebami ipd.), pristopa do njih in jih varno pospremi in/ali usmeri čez območje cestne zapore
    • upošteva pravilnik o zaporah na cestah
    • upošteva zakon o pravilih cestnega prometa (načela in pravila cestnega prometa)
    • upošteva pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah
    • upošteva načrte za cestno zaporo
    • upošteva načrte šolskih poti

    Kandidat prevzame in pregleda delovno dokumentacijo, ki mu jo preda komisija, in se pripravi na izvedbo naloge:

    • obleče ustrezno osebno zaščitno opremo
    • prejme navodila za izvedbo naloge in pregleda načrt cestne zapore in načrt šolske poti po izboru komisije in
    • izbere ustrezno opremo za usmerjanje cestnega prometa glede na zastavljeno nalogo
    • seznani se s situacijo cestne zapore na terenu

    Komisija določi simulirano situacijo, v kateri kandidat  (kandidat v vlogi usmerjevalca, člani komisije in ostali kandidati za pridobitev NPK istega dne v vlogi udeležencev v cestnem prometu in/ali delavcev v območju cestne zapore) izvede in opiše ročno usmerjanje prometa v območju cestne zapore ter izpolni predpisano delovno dokumentacijo:

    • kandidat komisiji v simulirani situaciji prikaže pretočno odvijanje udeležencev v cestnem prometu z uporabo ustreznih tehničnih sredstev in opreme za usmerjanje prometa
    • pravilno uporablja opremo za usmerjanje prometa (odprta/zaprta smer)
    • pravočasno opozori voznike v svoji smeri na spremembo odprte smeri
    • sprosti promet iz svoje smeri
    • opazuje promet na večji oddaljenosti
    • opazuje promet iz nasprotne smeri
    • opiše ocenjevanje prometa večjih vozil, kot so avtobus ipd.
    • opiše ocenjevanje dolžine zastoja pred oviro v njegovi smeri
    • kandidat komisiji prikaže sodelovanje (vizualno in/ali preko radijske zveze) s sodelavcem/sodelavci za ročno usmerjanje prometa
    • sporoča sodelavcu na drugi strani zapore potrebo po menjavi odprte prometne smeri
    • z vmesnim varnostnim časovnim zamikom spremeni prosto smer vožnje iz odprte v odprto in obratno
    • zaustavi promet iz svoje smeri
    • kandidat opiše posebnosti usmerjanja v primeru varnostne ogroženosti ranljivih udeležencev v cestnem prometu
    • na podlagi primera komisije kandidat pove, kako zagotavljati nemoteno izvajanje gradbiščnih del ali odvijanje javne prireditve
    • usmerjanje izvaja tako, da zagotavlja lastno varnost in varno odvijanje vseh udeležencev v območju cestne zapore
    • verbalno in/ali neverbalno komunicira odločno in razumljivo
    • pri izvajanju naloge kandidat izkaže poznavanje predpisov o cestnih zaporah s področja prometne signalizacije in cestnoprometnih predpisov
    • kandidat v gradbeni dnevnik zabeleži morebitna odstopanja od načrta cestne zapore in/ali izpolni predpisano delovno poročilo
    • kandidat opiše in prikaže način komunikacije v primeru izrednih dogodkov po izboru komisije

    sodeluje z drugimi delavci in drugimi pooblaščenimi osebami v območju cestne zapore
    • dogovarja se s sodelavci, da so premiki gradbiščne mehanizacije usklajeni z odvijanjem cestnega prometnega toka v območju zapore na način, da promet poteka čim bolj nemoteno in da je zagotovljena varnost vseh udeležencev v cestnem prometu ter varnost gradbiščnih delavcev
    • sodeluje s pooblaščenimi osebami za zagotavljanje varnega in nemotenega odvijanja cestnega prometa v območju cestne zapore, ki je postavljena zaradi javne prireditve, zaradi vzdrževalnih ali investicijskih del ali zaradi izrednega dogodka na cesti
    • posreduje vodji del gradbišča operativne informacije in/ali opažanja o stanju prometa
    • predlaga vodji del gradbišča dopolnitev in/ali spremembe posameznega dela načrta zapore, ki je povezan z ročnim usmerjanjem cestnega prometa
    • poroča nadrejenim o dogodkih in opažanjih, ki so pomembni za varnost, red in disciplino na gradbišču v območju cestne zapore
    • spremlja vodenje prometno zahtevnejših operacij (npr. izredni prevozi ipd.) skladno z navodili nadrejenih in spremljajočega osebja
    Komisija določi simulirano situacijo, v kateri kandidat prikaže prihod na delovišče, prevzem ustrezne dokumentacije in s sodelavci ter ostalimi prisotnimi na delovišču uskladi ustrezni način dela:
    • pojasni, do koga mora pristopiti, ko pride na delovišče
    • pojasni, katero dokumentacijo potrebuje za izvedbo zahtevane naloge
    • uskladi naloge sodelavcev na delovišču (kandidat v vlogi usmerjevalca, člani komisije v vlogi drugega usmerjevalca/vodje gradbišča/ udeleženca v prometu)
    • opiše postopek komuniciranja z nadrejenim v primeru večjih odstopanj od načrta zapore
    • opiše hierarhijo vodenja/spremljanja izvajanja izrednega prevoza (policija, prevozno podjetje, usmerjevalec prometa)
    •  




    12. Literatura, strokovno gradivo

    VELJAVNI PREDPISI

    • Gradbeni zakon  
    • Zakon o cestah
    • Zakon o izenačevanju možnosti invalidov
    • Zakon o pravilih cestnega prometa
    • Pravilnik o nivojskih prehodih
    • Pravilnik o projektni in drugi dokumentaciji ter obrazcih pri graditvi objektov
    • Pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah
    • Pravilnik o rednem vzdrževanju javnih cest
    • Pravilnik o zaporah na cestah         
    • Resolucija o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje od 2013 do 2022
    • Uredba o zagotavljanju varnosti in zdravja pri delu na začasnih in premičnih gradbiščih  

    13. Delovna skupina za pripravo kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

    • Klement Drofenik, Center RS za poklicno izobraževanje, vodja priprave poklicnega standarda
    • Uroš Brumec, Direkcija RS za infrastrukturo, Ljubljana
    • Ulrich Zorin, Družba za avtoceste v RS, Ljubljana
    • Nina Verzolak Hrabar, DRI upravljanje investicij (področje cest), Družba za razvoj infrastrukture, d.o.o., Ljubljana
    • Franc Zemljič, DRI upravljanje investicij (področje železnic), d.o.o., Družba za razvoj infrastrukture, d.o.o, Ljubljana
    • Andraž Vidmar, CPK, d.d., Družba za vzdrževanje cest, gradbeništvo in druge poslovne storitve, Koper
    • Oskar Komac, Sindikat delavcev gradbenih dejavnosti Slovenije, Ljubljana