Katalog

    Naziv:

    Serviser/serviserka električnih gospodinjskih aparatov

    Status:

    Objava

    Datum objave sklepa ministra:

    15.4.2024

    Predhodniki:

    Klasius-P16:

    Elektronika in avtomatizacija (0714)

    Klasius-SRV:

    Četrta raven: Izidi, certifikatni sistem NPK (24000)

    Raven kvalifikacije:

    SOK 4, EOK 4


    1. Ime in koda kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

    Serviser/serviserka električnih gospodinjskih aparatov (6512651011)

    2. Potrebna strokovna znanja in spretnosti in posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo

    2.1. Strokovna znanja in spretnosti

    Glej poklicni standard Serviser/serviserka električnih gospodinjskih aparatov 65126510 in točko 11 tega kataloga.

    2.2. Posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo

    Najmanj 6 mesecev delovnih izkušenj na področju servisne dejavnosti oz. popravil elektrotehnike, kar kandidat dokazuje z verodostojnimi listinami (na primer: referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, pogodbe, dokazilo o študentskem delu itd.), iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela.

    3. Povezanost s programi za pridobitev izobrazbe


    4. Načini preverjanja strokovnih znanj in spretnosti

    4.1. POTRJEVANJE

    V postopku svetovanja kandidat pripravi osebno zbirno mapo, ki jo komisija ovrednoti, in če je kandidat v njej predložil verodostojna, veljavna in ustrezna dokazila o znanjih, spretnostih in kompetencah iz poklicnega standarda, lahko komisija:

    • prizna znanja in spretnosti poklicnega standarda v celoti,
    • prizna znanja in spretnosti poklicnega standarda delno in določi tista znanja, spretnosti in kompetence, ki jih bo preverjala,
    • ne prizna nobenih znanj in spretnosti poklicnega standarda, ker kandidat ne dokazuje nobenih znanj, spretnosti in kompetenc iz poklicnega standarda, in bo smiselno preverjala celotni poklicni standard.

    4.2. NAČINI PREVERJANJA STROKOVNIH ZNANJ IN SPRETNOSTI

    Praktično preverjanje z zagovorom.

    5. Merila preverjanja

    Kriteriji ocenjevanja sestavin procesa dela

     

    Področje ocenjevanja

    Merila ocenjevanja

    Delež (%)

    Načrtovanje in priprava naloge

    priprava kandidata na delo (namestitev osebne varovalne opreme, urejenost delovnega pulta) ter pravilen izbor delovnih sredstev skladno z delovnim nalogom oz. naročilom

    5

    Izvedba

    razumevanje delovnega naloga

    70

    pravilna izvedba zaporedja opravil pri popravilu od prijavljene napake delovanja in diagnostike do odprave napake

    pravilna raba orodij za popravilo

    pravilna uporaba aparata, ki je v popravilu, in poznavanje uporabniškega vidika delovanja aparata

    upoštevanje predpisov, pravil, standardov v stroki ter garancijskih in jamstvenih izjav  

    zagotavljanje kakovosti opravljene storitve

    ustrezna komunikacija, uporaba strokovne terminologije

    Dokumentacija

    izpolnjena zahtevana dokumentacija (npr. delovni nalog, garancijska ali jamstvena izjava, varnostni list, ocena stroška popravila - predračun ipd.)

    10

    Ustni zagovor

    predstavitev izvedene storitve ter strokovna utemeljitev izvedenih postopkov popravila ali servisiranja

    15

    Izločilna merila:

    -        neupoštevanje pravil o varovanju zdravja in varnega dela

    -        poseganje v elektroinštalacije na način, ki presega pristojnosti serviserja gospodinjskih aparatov


    6. Poklic oziroma sklopi zadolžitev v okviru poklica, ki jih je mogoče opravljati po pridobljeni poklicni kvalifikaciji in koda


    7. Raven zahtevnosti dela

    (IV)

    8. Prilagoditve za osebe s posebnimi potrebami

    Osebam s posebnimi potrebami se lahko prilagodijo oblike in trajanje preverjanja ter sestava komisij za preverjanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij.

    Podrobnejši opis prej navedenih prilagoditev je naveden v pravilniku, ki ureja način izvajanja mature za kandidate s posebnimi potrebami.

    9. Materialni in kadrovski pogoji, ki jih morajo izpolnjevati izvajalci postopkov za ugotavljanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij

    9.1. Materialni pogoji

    Izvajalci postopkov ugotavljanja in potrjevanja poklicnih kvalifikacij morajo zagotavljati informiranje in svetovanje kandidatom z usposobljenim svetovalcem.

    • Osebna varovalna oprema (zaščitna halja, zaščitna očala - za kandidata),
    • delovni pult z opremo (električna vtičnica z napetostjo) in pripomočki (multimeter) za opravljanje servisa,
    • orodje za odpiranje in razstavljanje: izvijači, ključi, nasadni ključi, klešče,
    • potrošni servisni material,
    • osebni računalnik z dostopom do interneta,
    • vzorci zahtevane dokumentacije (npr.: delovni nalog, garancijska ali jamstvena izjava, varnostni list ipd.),
    • primeri okvarjenih gospodinjskih aparatov po izboru komisije (npr.: gospodinjski aparat z okvarjenim grelnim elementom, kot je opekač ali grelnik vode ipd.).

    9.2. Kadrovski pogoji

    Licenco za člana komisije za preverjanje in potrjevanje nacionalne poklicne kvalifikacije lahko pridobi, kdor izpolnjuje predpisane pogoje z zakonom, ki ureja nacionalne poklicne kvalifikacije.

    Komisijo sestavljajo trije člani, od katerih ima:

    • en član izobrazbo najmanj na ravni SOK 6 s področja tehnične ali naravoslovne stroke, ali ima naziv mojster s področja elektrotehničnih strok in najmanj 5 let delovnih izkušenj s področja servisa elektrotehničnih naprav in aparatov, kar kandidat dokazuje z verodostojnimi listinami (npr.: referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, pogodbe, dokazilo o študentskem delu itd.), iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela,
    • en član izobrazbo najmanj na ravni SOK 4 s področja tehničnih strok in najmanj 5 let delovnih izkušenj s področja servisiranja elektrotehničnih naprav in aparatov, kar kandidat dokazuje z verodostojnimi listinami (npr.: referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, pogodbe, dokazilo o študentskem delu itd.), iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela in
    • tretji član izobrazbo najmanj na ravni SOK 4 in najmanj 5 let delovnih izkušenj na področju organiziranja in izvajanja servisne službe elektrotehničnih naprav in aparatov, kar kandidat dokazuje z verodostojnimi listinami (npr.: referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, pogodbe, dokazilo o študentskem delu itd.), iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela.

    10. Časovna veljavnost izdanih certifikatov

    Ni časovne omejitve.

    11. Standardi strokovnih znanj in spretnosti

    Ključna dela Znanja in spretnosti Naloge za preverjanje
    sprejme gospodinjski aparat v servis
    • sprejme aparat (male in velike gospodinjske aparate, namenjene za širšo uporabo) v servis oz. v servisno delavnico
    • zbira informacije in pridobi opis napake oz. simptomov v delovanju aparata od uporabnika
    • pridobi tehnično dokumentacijo o aparatu
    • ugotovi, ali je aparat v garanciji, in po potrebi pripravi dokumentacijo za uveljavljanje garancijskih izjav
    V simulirani situaciji (kandidat v vlogi serviserja, član komisije v vlogi stranke) sprejme okvarjen gospodinjski aparat v servis:
    • pogovori se s stranko in pridobi informacije, pomembne za izvedbo servisa, kot so opis napake v delovanju, veljavnost garancij in jamstev, način dosedanje uporabe aparata, druge posebnosti
    • vizualno pregleda aparat  
    • ugotovi pravilnost električnega priključka, presoja o varnosti uporabe aparata in preizkusi njegovo delovanje (če je to možno in varno)
    • stranki predstavi svoje ugotovitve in pojasni predviden postopek in trajanje servisiranja
    • izpolni delovno dokumentacijo (reklamacijski oz. servisni zapisnik ali delovni nalog)
    • uporablja strokovno terminologijo in upošteva poslovni bonton
    • upošteva pravice potrošnikov v servisnem oz. reklamacijskem postopku skladno z veljavnimi predpisi
    diagnosticira napako in pripravi oceno stroška popravila
    • opravi vizualni pregled aparata
    • opravi diagnostiko s programsko opremo (v kolikor gre za aparat, ki to omogoča)
    • preizkusi praktično delovanje aparata
    • uporabi različne aparature (merilec napetosti …)
    • preveri povezljivost aparata z internetom (IOT – internet of things), če je ta omogočena
    • ugotovi napako
    • opredeli okvaro (ali gre za napako na elektroniki ali strojni opremi – grelci, lomi in izrabe posameznih delov stroja ipd.) in določi točno mesto okvare
    • predstavi možnosti popravila in stroške
    • oceni potreben material, čas in posege v aparat za odpravo napake
    • oceni predviden strošek popravila in ekonomsko smotrnost popravila
    • pridobi strankino soglasje za izvedbo popravila na podlagi ocene stroška
    Pripravi delovni pult, orodje, pripomočke in potrošni material ter uporabi osebno zaščitno opremo za servisiranje:
    • pojasni pomen urejenega in čistega delovnega pulta oz. delovnega okolja
    • izbere in si pripravi orodje, pripomočke in aparature, ki se običajno uporabljajo pri servisu in razloži njihov namen in način uporabe

    Seznani se s tehnično dokumentacijo gospodinjskega aparata ter ugotovi veljavnost garancij in jamstev.

    Pojasni možne vire in postopke za pridobitev ali dopolnitev tehnične dokumentacije v primeru njene nezadostnosti.

    Diagnosticira okvaro gospodinjskega aparata po izboru komisije (nanpr.: gospodinjski aparat z okvarjenim grelnim elementom, kot sta opekač ali grelnik vode ipd.):
    • vizualno pregleda gospodinjski aparat
    • praktično preizkusi aparat na varen način skladno s svojimi pristojnostmi in s predpisi o delu pod električno napetostjo ter z uporabo pripomočkov, kot je merilec napetosti, multimeter ipd.
    • ugotovi napako in pojasni možnosti odprave napake
    • oceni strošek odprave napake
    • pridobi strankino soglasje za izvedbo popravila
    Pojasni, kako ravna v primeru, ko je za obravnavo aparata potrebna prisotnost strokovnjaka z drugega strokovnega področja (elektrikar, vodovodar, mizar) – pojasni svoje omejitve in pristojnosti ter možnost  strankinega soglasja.




    odpravi napako v delovanju gospodinjskega aparata
    • naroči rezervne dele po tehnični dokumentaciji aparata
    • razstavi aparat
    • popravi ali zamenja okvarjeni del aparata
    • očisti aparat (po potrebi ali po strankinem naročilu)
    • sestavi aparat
    • preizkusi delovanje in preveri, ali je napaka odpravljena
    • vzpostavi brezhibno delovanje aparata in opravi funkcionalni test
    Popravi gospodinjski aparat:
    • odpravi napako in upošteva pravilno zaporedje opravil (odpre aparat, uporabi pravilno orodje, zamenja ali popravi okvarjeni del, zapre aparat)
    • preizkusi delovanje aparata na varen način in pojasni, kako zagotovi električno varnost gospodinjskih aparatov po opravljenem posegu (popravilu, servisiranju)
    • odpadni material odloži skladno s predpisi o ravnanju z odpadki
    • pojasni, kako ravna, če mu stranka predlaga predajo zamenjanih delov aparata

    Pojasni:
    • ali je aparat predmet garancije?
    • ali je predložena dokumentacija za izvedbo popravila zadostna?
    • kako bi se lotili diagnostike glede na prijavljeno napako?
    • kako med diagnostiko in popravilom skrbimo za varnost pri delu?
    • kako zagotovimo kakovost opravljene storitve?
    • katere meritve bistvenih delov izvesti za ugotavljanje (ne)pravilnega delovanja?
    • kako testiramo, ali je napaka odpravljena?
    izroči gospodinjski aparat stranki in informira stranko
    • pojasni postopek popravila
    • izda potrdilo o varnosti skladno z veljavnim standardom IEC/SIST/EN 50678
    • odgovarja na strankina vprašanja
    • svetuje o nadaljnjem servisiranju in vzdrževanju aparata
    V simulirani situaciji (kandidat v vlogi serviserja, član komisije v vlogi stranke) izroči popravljen gospodinjski aparat stranki:
    • seznani stranko s potekom opravljenega servisa
    • izda potrdilo o električni varnosti aparata
    • izda račun in pojasni zaračunane elemente
    • pojasni garancijske pogoje in izda novo garancijsko izjavo, če so za to izpolnjeni pogoji
    • pojasni pravilno uporabo gospodinjskega aparata in pomen pravilnega in rednega vzdrževanja
    • svetuje o možnostih nadomestitve izrabljenega aparata z novim

    12. Literatura, strokovno gradivo

    VELJAVNI PREDPISI:
    • Pravilnik o zahtevah za nizkonapetostne inštalacije (določbe, vezane na vgradnjo trajnih naprav)
    • Gradbeni zakon (delno – določbe vezane na vgradnjo trajnih naprav)
    • Zakon o varstvu potrošnikov (merodajni členi za servisno dejavnost)
    • Obligacijski zakonik (merodajni členi za servisno dejavnost)

    DRUGO:
    • Standard IEC / SIST EN 60335-1 Gospodinjski in podobni električni aparati – Varnost – Del 1: Splošne zahteve
    • Preskušanje in pregledi električne opreme skladno z SIST EN 50678 / DIN VDE 701-702
    • Standard IEC / SIST / EN 50678 in standard EN 60335, VDE 0701-0702; dostop: Izvlečki
    • Tehnična smernica za nizkonapetostne instalacije
    • Kleinert, E. (2013). Troubleshooting and Repairing Major Appliances. Londo, McGraw-Hill.
    • Bastian, P. (2013). Elektrotehniški priročnik. Ljubljana, TZS.

    13. Delovna skupina za pripravo kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

    • Simona Kuder, Center RS za poklicno izobraževanje, vodja priprave kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti
    • Matija Brecelj, Ježek servis in trgovina, d. o. o., Ljubljana
    • Jurij Oražem, Solid Trust j., d. o. o., Servis in prodaja rezervnih delov Jurco, Ljubljana
    • Andrej Počivavšek, Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije, Ljubljana
    • Jasna Žalac, ETIS, elektrotrgovina in servis, d. o. o., Ljubljana