Katalog

    Naziv:

    Menedžer/menedžerka digitalne dostopnosti

    Status:

    Objava

    Datum objave sklepa ministra:

    15.4.2024

    Predhodniki:

    Klasius-P16:

    Informacijske in komunikacijske tehnologije (IKT), drugo (0619)

    Klasius-SRV:

    Šesta raven II: Izidi, certifikatni sistem NPK (26200)

    Raven kvalifikacije:

    SOK 6, EOK 5


    1. Ime in koda kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

    Menedžer/menedžerka digitalne dostopnosti (8373837011)

    2. Potrebna strokovna znanja in spretnosti in posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo

    2.1. Strokovna znanja in spretnosti

    Glej poklicni standard Menedžer/menedžerka digitalne dostopnosti 83738370 in točko 11 tega kataloga.

    2.2. Posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo

    Najmanj tri leta delovnih izkušenj, ki vključujejo:
    • najmanj 3 leta delovnih izkušenj vodenja, koordiniranja ali organiziranja dela delovnih skupin in
    • najmanj 1 leto delovnih izkušenj na področju digitalne dostopnosti.
    Kandidat izkazuje delovne izkušnje z verodostojnimi listinami (npr.: pogodbe, referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, dokazilo o študentskem delu itd.), iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela.
     
    Kandidat zahtevane delovne izkušnje lahko izkaže v istem ali različnih časovnih obdobjih.

    3. Povezanost s programi za pridobitev izobrazbe


    4. Načini preverjanja strokovnih znanj in spretnosti

    4.1. POTRJEVANJE

    V postopku svetovanja kandidat pripravi osebno zbirno mapo, ki jo komisija ovrednoti, in če je kandidat v njej predložil verodostojna, veljavna in ustrezna dokazila o znanjih, spretnostih in kompetencah iz poklicnega standarda, lahko komisija:

    • prizna znanja in spretnosti poklicnega standarda v celoti,
    • prizna znanja in spretnosti poklicnega standarda delno in določi tista znanja, spretnosti in kompetence, ki jih bo preverjala,
    • ne prizna nobenih znanj in spretnosti poklicnega standarda, ker kandidat ne dokazuje nobenih znanj, spretnosti in kompetenc iz poklicnega standarda, in bo preverjala smiselno celotni poklicni standard.

    4.2. NAČINI PREVERJANJA STROKOVNIH ZNANJ IN SPRETNOSTI

    • pisno preverjanje (namenjeno je preverjanju znanja o zakonodaji in predpisih, tehničnih standardih digitalne dostopnosti, teoretičnemu znanju s področja potreb po digitalni dostopnosti oseb z različnimi oviranostmi, ipd.) in
    • praktično preverjanje z zagovorom
    Kandidat najprej opravlja pisno preverjanje, na katerem mora doseči vsaj 60 % točk.


    Razmerje med načini preverjanja

    Pisno

    50 %

    Praktično preverjanje z zagovorom

    50 %



    5. Merila preverjanja

    Kriteriji ocenjevanja za pisni del:

    -       Pravilnost odgovorov


    Kriteriji ocenjevanja sestavin procesa dela (praktični del)

    Področje ocenjevanja

    Merila ocenjevanja

    Delež (%)

    Izvedba

    - pravilna postopkovna in tehnična izvedba
       rešitev

    - uporaba ustreznih sredstev

    - upoštevanje zakonodaje in uveljavljenih
       standardov s področja digitalne
       dostopnosti

    - uporaba strokovne terminologije

    70

    Zagovor

    - strokovno ustrezna utemeljitev izvedbe
       praktičnih nalog

    - jasnost, pravilnost, natančnost in
      celovitost podanih odgovorov

    30



    Izločilna merila:

    /


    6. Poklic oziroma sklopi zadolžitev v okviru poklica, ki jih je mogoče opravljati po pridobljeni poklicni kvalifikaciji in koda


    7. Raven zahtevnosti dela

    (VI)

    8. Prilagoditve za osebe s posebnimi potrebami

    Osebam s posebnimi potrebami se lahko prilagodijo oblike in trajanje preverjanja ter sestava komisij za preverjanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij.

    Podrobnejši opis prej navedenih prilagoditev je naveden v pravilniku, ki ureja način izvajanja mature za kandidate s posebnimi potrebami.

    9. Materialni in kadrovski pogoji, ki jih morajo izpolnjevati izvajalci postopkov za ugotavljanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij

    9.1. Materialni pogoji

    Ker je na tržišču na voljo in v uporabi več računalniških orodij za različne operacijske sisteme (Windows, IOS idr.), lahko kandidat s seboj prinese osebni prenosni računalnik, na katerem bo opravil preverjanje.

    Izvajalci postopkov ugotavljanja in potrjevanja poklicnih kvalifikacij morajo zagotavljati informiranje in svetovanje kandidatom z usposobljenim svetovalcem.

    Osebni računalnik z


    • urejenimi pravicami za namestitev vtičnikov in orodij za avtomatsko in ročno testiranje digitalne dostopnosti,
    • internetno povezavo
    • nameščenim urejevalnikom besedila (npr.: Microsoft  365, Open Office, Google Documents ipd.).

    9.2. Kadrovski pogoji

    Licenco za člana komisije za preverjanje in potrjevanje nacionalne poklicne kvalifikacije lahko pridobi, kdor izpolnjuje predpisane pogoje z zakonom, ki ureja nacionalne poklicne kvalifikacije.

    Komisijo sestavljajo trije člani, od katerih:

    • en član ima izobrazbo najmanj na ravni SOK 7 in najmanj 5 let delovnih izkušenj s področja digitalne dostopnosti, kar dokazuje z verodostojnimi listinami (npr.: pogodbe, referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, dokazilo o študentskem delu itd.), iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela in
    • en član ima izobrazbo najmanj na ravni SOK 5 in najmanj 5 let delovnih izkušenj na področju zagotavljanja dostopnosti digitalnih vsebin (izdelava in preverjanje dostopnosti vseh vrst digitalnih vsebin: vsebine spletnih strani, dokumenti in multimedija), kar dokazuje z verodostojnimi listinami (npr.: pogodbe, referenčna pisma, poročila o opravljenem delu s podpisom odgovorne osebe, dokazilo o študentskem delu itd.), iz katerih sta razvidna čas in vsebina opravljenega dela in
    • tretji član izpolnjuje kadrovski pogoj iz prve ali druge alineje.

    10. Časovna veljavnost izdanih certifikatov

    Ni časovne omejitve.

    11. Standardi strokovnih znanj in spretnosti

    Ključna dela Znanja in spretnosti Naloge za preverjanje
    pripravlja politiko, strategije in operativne načrte aktivnosti organizacije za zagotavljanje digitalne dostopnosti skladno z zakonodajo
    • pripravi politiko organizacije oz. strategije organizacije za zagotavljanje digitalne dostopnosti
    • organizira in koordinira aktivnosti za zagotavljanje digitalne dostopnosti
    • pripravi izjave o digitalni dostopnosti skladno z zakonodajo ter jih letno oz. čim pogosteje posodablja
    • sodeluje z inšpektorji ob pregledih dostopnosti spletnih strani in mobilnih aplikacij organizacije in jim posreduje zahtevane podatke
    Kandidat pregleda spletno stran in izbrane objavljene vsebine po izboru komisije, nakar:

    • izbrane vsebine preveri z avtomatskimi orodji za preverjanje
    • izbrane vsebine preveri ročno (z bralnikom zaslona in s tabulatorjem, z vizualnim pregledom idr.)
    • interpretira rezultate avtomatskih orodij za preverjanje
    • preliminarno oceni ustreznost dostopnosti digitalnih vsebin na osnovi predhodnih testiranj in predlaga izboljšave dostopnosti
    • predstavi možnosti organizacije (upravljavca spletne strani), da izboljša svoj pristop do dostopnosti digitalnih vsebin glede na predhodno oceno – predlaga strategijo organizacije za zagotavljanje digitalne dostopnosti
    • uporablja strokovno terminologijo in rešitve, skladne z zakonodajo
    • pojasni, kakšna je vloga Izjave o digitalni dostopnosti in zakaj je pomembno njeno redno posodabljanje
    • razloži, kakšne vrste prilagoditev so potrebne za različne vrste oviranosti  za zagotavljanje digitalne dostopnosti in kako jih zagotavljamo
    • razloži, kdo je nadzorni organ za zagotavljanje digitalne dostopnosti na ravni države in kako deluje

    deluje v delovnih skupinah pri pripravi dostopnih digitalnih vsebin
    • uskladi dostopnost digitalnih vsebin pripravljavcev teh vsebin v različnih formatih (spletni tekst, multimedia, dokumenti ipd.)
    • pretvori obstoječe nedostopne digitalne vsebine različnih formatov v dostopne oblike
    • naloži na spletne strani in mobilne aplikacije dostopne digitalne vsebine
    • sodeluje v delovnih skupinah, zadolženih za razvoj oz. za posodabljanje digitalnih vsebin
    • sodeluje v delovnih skupinah, zadolženih za načrtovanje in naročanje novih digitalnih produktov
    • nadzoruje ustreznost digitalnih produktov z vidika digitalne dostopnosti
    Obstoječo nedostopno digitalno vsebino po izboru komisije (npr.: dokumenti, tabele z vsebino, slikovni material, infografike, video posnetki ali kombinacija med njimi) pretvori v dostopno obliko skladno z navodili komisije:

    • pojasni postopek dela in uporabljena orodja
    • pojasni, na kakšen način je zagotovil digitalno dostopnost in s čim je izpolnil zakonodajni predpis oziroma standard
    • pojasni, kdo vse mora sodelovati za ustrezno zagotavljanje digitalne dostopnosti različnih vrst digitalnih vsebin  
    • pojasni, katera načela standarda digitalne dostopnosti je upošteval in kako
    • pojasni, kako bi izvajal nadzor nad zagotavljanjem dostopnosti digitalnih vsebin znotraj organizacije
    ozavešča in usposablja sodelavce o digitalni dostopnosti
    • ozavešča in organizira različna usposabljanja o zagotavljanju digitalne dostopnosti za druge zaposlene v organizaciji, ki sodelujejo pri ustvarjanju in posodabljanju digitalnih vsebin organizacije
    • koordinira izvedbo usposabljanj
    Pojasni pomen širjenja ozaveščenosti in izpolnjevanja zakonskih obveznosti o zagotavljanju digitalne dostopnosti med zaposlenimi znotraj organizacije.

    Navede možne praktične načine širjenja informacij in ozaveščenosti o zagotavljanju digitalne dostopnosti.
    izvaja evalvacije, pripravlja poročila in izjave ter odpravlja težave pri zagotavljanju digitalne dostopnosti
    • izvede redne enostavne evalvacije digitalne dostopnosti s pomočjo avtomatskih orodij in manualno
    • organizira letne ali pogostejše celovite evalvacije digitalne dostopnosti s pomočjo strokovnjakov in oseb z različnimi oviranostmi
    • interpretira rezultate evalvacij digitalne dostopnosti in pripravlja predloge za izboljšanje digitalne dostopnosti
    • pripravi poročila o izvedenih enostavnih evalvacijah digitalne dostopnosti
    • pripravi poročila o zagotavljanju digitalne dostopnosti z identifikacijo težav (nedostopnih oz. delno dostopnih digitalnih vsebin, procesnih težav ipd.) z načrti za izboljšanje procesov in vsebin
    • samostojno odpravi enostavne težave glede dostopnosti digitalnih vsebin (npr. dodaja/popravlja alternativne opise, pretvarja nedostopne povezave v dostopne, pretvarja nedostopne dokumente v dostopne ipd.)
    • pripravi in posodobi izjavo o digitalni dostopnosti skladno z zakonodajo
    Pripravi primer Izjave o digitalni dostopnosti (najmanj osnovni obrazec skladno s predpisom) in pojasni:

    • pojasni, na katero pravno podlago se »izjava« nanaša
    • pojasni, kateri so obvezni elementi izjave
    • pojasni, kakšni sta obveznost in odgovornost organizacij (zavezancev) za izdelavo izjav o dostopnosti
    Pojasni, na kakšen način in s katerimi orodji je mogoče evalvirati in analizirati stopnjo dostopnosti digitalnih vsebin.

    Razloži, katere so bistvene sestavine evalvacijskega poročila.

    Pojasni pomen testiranja dostopnosti digitalnih vsebin s pomočjo neposredne uporabniške izkušnje oseb z različnimi oblikami oviranostmi (zakaj izključno avtomatsko testiranje digitalne dostopnosti ni dovolj).

    Našteje, katere so najpogostejše težave glede dostopnosti digitalnih vsebin in predlaga možne rešitve.
    svetuje uporabnikom
    • samostojno oz. v sodelovanju s pristojnimi službami odgovori na vprašanja oz. na pozive uporabnikov spletnih strani oz. mobilnih aplikacij v zvezi z digitalno dostopnostjo
    • zagotovi podporo strankam oz. uporabnikom z različnimi oviranostmi v primeru nedostopnih oz. delno dostopnih vsebin
    • sprejme pobude, pritožbe, zahteve uporabnikov glede (ne)dostopnosti digitalnih vsebin
    • koordinira reševanje zahtev po posredovanju vsebin v dostopni obliki
    V simulirani situaciji (kandidat v vlogi menedžerja digitalne dostopnosti, eden od članov komisije v vlogi uporabnika digitalnih vsebin z določeno oviranostjo) obravnava uporabnikovo pritožbo po predlogu komisije (npr.: primer neustrezno urejene digitalne dostopnosti za digitalno vsebino, objavljeno na spletišču):
    • opravi razgovor z uporabnikom in pridobi ključne informacije
    • presodi, ali gre resnično za neustrezno urejeno digitalno dostopnost
    • informira uporabnika in svetuje zavezancu o razrešitvi predmeta pritožbe
    • uporablja strokovno terminologijo in predlaga rešitve, skladne s predpisi

    12. Literatura, strokovno gradivo

    VELJAVNI PREDPISI
    • Direktiva (EU) 2016/2102 o dostopnosti spletišč in mobilnih aplikacij organov javnega sektorja
    • Zakon o dostopnosti spletišč in mobilnih aplikacij
    • Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide
    • Zakon o uporabi slovenskega znakovnega jezika – v delu, ki ureja zagotavljanje pravice gluhih in naglušnih oseb do uporabe slovenskega znakovnega jezika in zagotavlja njihovo dostopnost do digitalnih vsebin
    • Zakon o varstvu osebnih podatkov – v delu, ki ureja zagotavljanje pravice uporabnikov do varstva osebnih podatkov in zahteva, da se digitalne storitve oblikujejo tako, da zagotavljajo varnost in zasebnost uporabnikov
    • Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah – v delu, ki ureja pravice avtorjev in uporabnikov digitalnih vsebin in zahteva, da se te vsebine oblikujejo tako, da so dostopne za invalide in druge ranljive skupine
    • Zakon o javnem naročanju – v delu, ki ureja dostopnost digitalnih vsebin in storitev, če so le-te predmet javnih naročil


    DRUGO
    • evropski standardi digitalne dostopnosti (EN 301 549, WCAG 2.1 in nadaljnje, WAI-ARIA)
    • Evropska komisija; Akcijski plan digitalne dostopnosti - Web Accessibility Action Plan 2022–2025
    • Dostopnost spletnih strani, Beletrina https://www.pomagalnik.com/wp-content/uploads/dostopnost-spletnih-strani_beletrina.pdf
    • Erasmus+ Certificirano izobraževanje o digitalni dostopnosti; dostop: https://digital-accessibility.eu/sl/

    13. Delovna skupina za pripravo kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

    • Simona Kuder, Center RS za poklicno izobraževanje, vodja priprave kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti
    • Darja Ivanuša Kline, INUK - Inštitut za napredno upravljanje komunikacij, Maribor
    • dr. Boštjan Šumak, Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko, Univerza v Mariboru, Maribor
    • dr. Nataša Rebernik, TECES, grozd zelenih energij, Maribor
    • Maša Malovrh, Založba Beletrina, Ljubljana
    • Tilen Škraba, Zavod za digitalno dostopnost A11Y.si, Izola
    • Veronika Rot, Radiotelevizija Slovenija, Ljubljana