Vloga podjetij v sistemu NPK
NPK so naročilo trga dela zato sistem NPK temelji na vključevanju delodajalcev v vseh fazah nastajanja NPK. Priprava novih ali revizija obstoječih NPK je dosežena s hitrimi postopki - od pobude podjetij za pripravo NPK do njegove pravnoformalne uveljavitve preteče približno pol leta ali nekoliko dlje. Čas priprave NPK je odvisen od ustrezne predhodne analize potreb po NPK, od usklajenosti in angažiranosti socialnih partnerjev pri pripravi NPK, od okoliščin, ki so povezane z morebitno področno zakonodajo s področja dejavnosti NPK ipd.
Vloga posameznega podjetja, ki želi pripravit nov NPK, je predvsem:
1. oddaja pobude za nov NPK
2. sodelovanje v nacionalni delovni skupini, kjer se pripravijo strokovne vsebine kvalifikacije.
Delovno skupino metodološko koordinira Center RS za poklicno izobraževanje, ki nudi tudi vso strokovno in administrativno podporo.
Obrazložitev:
Vpišite ime in kodo poklica iz Standardne klasifikacije poklica. Poklic navedite v ženski in moški obliki; poimenujte ga tako, kot je poimenovan v Standardni klasifikaciji poklicev. Pri poimenovanju poklicev upoštevajte najprej razpoložljiva imena, navedena v osnovnem seznamu SKP, zatem imena, navedena v kodirnem seznamu SKP.
Če v SKP ne najdete ustreznega imena poklica, predlagajte ime za poklic glede na tipična dela, ki jih opravljajo osebe v tem poklicu.
Sklopi tipičnih del v poklicu
Obrazložitev:
Navedite zaokrožene sklope (področja) del in znotraj njih tipična dela v okviru poklica, za katerega se predlaga priprava poklicnega standarda. Navedite delovna okolja (podjetja, zavodi, ipd.), ki so bila osnova za popis del).
Opis naj obsega dela in naloge, ki se pojavljajo v običajnem tehnično-tehnološkem ali organizacijskem zaporedju delovnega procesa. Opis del in nalog vključuje tudi predmete dela in delovne pripomočke.
Obstoječe možnosti za pridobitev nacionalne poklicne kvalifikacije
Obrazložitev:
Navedite naziv programa poklicne oziroma strokovne izobrazbe, po katerem si je mogoče pridobiti poklicno kvalifikacijo (npr. poklic v nomenklaturi poklicev oziroma zaokrožen sklop del znotraj poklica.
Ocena potreb na trgu dela glede na dolgoročni razvoj gospodarstva oziroma drugih dejavnosti
Obrazložitev:
Pobudo predlagatelj utemelji z oceno letnih potreb po delavcih za obdobje naslednjih petih let, ki se nanaša najmanj za okolje (regijo), iz katerega pobuda prihaja.
Pravna podlaga oziroma predpisi v Sloveniji in državah EU
Obrazložitev:
V primeru, da je za predlagani poklicni standard podlaga zakon, navedite ime zakona in datum objave. Če vsebina in zahtevnost poklica temelji na predpisu EU, ga navedite. Upoštevajte direktive Evropske zveze oziroma druge dokumente.
Mednarodna primerljivost
Obrazložitev:
Priložiti je potrebno informacije o poklicu in načinu usposabljanja za opravljanje poklica v primerljivih državah (npr. reguliran poklic v državah EU in v Sloveniji, primeri standardov v državah EU).
V skladu s 14. členom Zakona o nacionalnih poklicnih kvalifikacijah (Ur. List RS 1/07-UPB-2 in 85/09), področni odbor:
- obravnava utemeljenost pobud za poklicne standarde in kataloge standardov strokovnih znanj in spretnosti za NPK (v nadaljnjem besedilu: katalog) glede na:
- trajnost,
- razširjenost,
- uporabnost pri različnih delih,
- možnost zaposlitve večjega števila delavcev,
- mednarodno primerljivost,
- usklajenost s predpisi v okviru Republike Slovenije in Evropske unije,
- uvrščenost v poklicno vertikalo,
- združevanja v izobraževalni program in pripravo kataloga;
- predlaga prioritete priprave poklicnih standardov in katalogov pristojnemu strokovnemu svetu;
- predlaga pripravo poklicnih standardov in katalogov;
- predlaga sezname uveljavljenih strokovnjakov za pripravo poklicnih standardov, profilov poklicev in katalogov;
- predlaga strukturo kvalifikacij za področje;
- usklajuje vsebine poklicnih standardov in katalogov;
- predlaga poklicne standarde in kataloge v obravnavo pristojnemu strokovnemu svetu;
- predlaga revizijo poklicnih standardov in katalogov,
- predlaga metodologijo za pripravo poklicnega standarda in kataloga.
»Poklicni standard je naročilo trga dela in opredeljuje, kakšna znanja, spretnosti in kompetence so potrebne za opravljanje določenega poklica. Pri oblikovanju poklicnega standarda so podjetja ključnega pomena, saj so edina, ki iz svoje prakse poznajo delovne procese in trende tehnološkega razvoja stroke v prihodnosti«
»Več poklicnih standardov iz sorodnega strokovnega področja na isti ravni zahtevnosti del je lahko podlaga za pripravo izobraževalnega programa, na osnovi posameznega poklicnega standarda pa se, glede na potrebe trga dela, lahko pripravi tudi podlage za certificiranje poklicne kvalifikacije. Podlaga za takšno certificiranje je katalog standardov strokovnih znanj in spretnosti za NPK«
Pomembna vloga predstavnikov podjetij pri pripravi NPK katalogov je:
-
soodločanje glede posebnih (vstopnih) pogojev za pridobitev NPK, ki jih mora izpolnjevati oseba, preden sploh lahko pristopi v postopek pridobivanja NPK
- »Običajno pa so ti formalni - vstopni pogoji:
- a) določena predhodna izobrazba kandidata (običajno je to povezano z ravnjo zahtevnosti del NPK-ja)
- b) določeno obdobje predhodnih delovnih izkušenj kandidatov - iz področja NPK-ja
- c) drugo (pri nekaterih NPK-jih so lahko vstopni pogoji tudi različna predhodno opravljena usposabljanja, določeni izdelki ali storitve, zdravniško potrdilo ipd)«
-
soodločanje glede materialnih pogojev za izvajalce preverjanj in potrjevanj NPK
- »Vsak izvajalec (organizacija), ki želi izvajati ugotavljanje in potrjevanje NPK, mora izpolnjevati materialne pogoje, ki so zapisani v katalogu standardov strokovnih znanj in spretnosti za NPK«.
-
soodločanje glede pogojev za člane komisij za preverjanje in potrjevanje NPK
- »za vsak katalog standardov strokovnih znanj in spretnosti za NPK so predpisani pogoji, kdo je lahko član komisije za preverjanje in potrjevanje NPK. Običajno so ti pogoji določeno število let delovnih izkušenj iz ustrezne stroke s področja NPK, določena stopnja in smer izobrazbe članov komisije ipd. Podjetja v skladu z zapisanimi pogoji v katalogu lahko posredujejo na Državni izpitni center predloge svojih strokovnjakov za člane komisij. V kolikor kandidati izpolnjujejo pogoje jih Državni izpitni center vpiše v bazo članov komisij in nato za vsako razpisano preverjanje in potrjevanje NPK posebej imenuje tričlansko komisijo«.
-
soodločanje glede nalog za preverjanje kandidatov za NPK
- »Zbirna mapa z dokazili o ustreznih delovnih izkušnjah in neformalnem učenju predstavlja osrednji dokument s katerim lahko kandidat članom komisije dokazuje obvladovanje spretnosti in znanj, ki so predpisane v NPK katalogu. V kolikor kandidat z različnimi dokazili ne izkazuje vseh poklicnih znanj za določen NPK, lahko člani komisije, na podlagi krajših praktičnih nalog, zapisanih v NPK katalogu, kandidata preverijo še v živo«.
Za odločanje o strokovnih zadevah na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja je Vlada Republike Slovenije ustanovila Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje. Za člane Strokovnega sveta Vlada imenuje uveljavljene strokovnjake s področja poklicnega oziroma strokovnega izobraževanja, med katerimi so na predlog pristojnih zbornic ali ministrstev imenovani tudi predstavniki delodajalcev. Za pomoč pri odločanju je Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje oblikoval usklajevalna telesa - Strokovni odbor za poklicne standarde in posebne komisije, v katerih je tudi obvezna prisotnost predstavnikov podjetij.
Strokovni svet Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje
»Komisija za preverjanje in potrjevanje je pri svojem delu je avtonomna. Komisija, ki je preverjala in potrjevala NPK, s svojimi podpisi zagotavlja, da je kandidat za NPK dokazal, da obvladuje vse poklicne kompetence za določen NPK.
Kljub temu, da kandidat za NPK v zbirni mapi predloži dokazila o usposabljanju, delovnih izkušnjah ipd. lahko komisija kandidata dodatno preveri, v kolikor meni, da kandidat z dokazili u usposabljanju ali drugimi dokazili o neformalno pridobljenih znanjih in spretnostih ne dosega vseh poklicnih kompetenc, ki so potrebna za pridobitev NPK certifikata. Delo komisije je neodvisno od različnih ponudnikov priprav na preverjanje in potrjevanje NPK kakor tudi od izvajalcev postopkov ugotavljanj in potrjevanj NPK«.
Komisije za preverjanje in potrjevanje NPK:
- preverja in ocenjuje strokovna znanja in spretnosti kandidatov, ki so določena s katalogom standardov strokovnih znanj in spretnosti za NPK;
- vrednoti predložena dokazila in vrednoti zbirno mapo kandidata in vodi zapisnik o vrednotenju zbirne mape;
- potrjuje poklicne kvalifikacije, v kolikor kandidat s predloženimi listinami v zbirni mapi izpolnjuje vse pogoje po katalogu;
- napoti kandidata na preverjanje, v kolikor s predloženimi listinami v zbirni mapi ne izpolnjuje vseh pogojev določenih s katalogom itd.
Več na: Državni izpitni center
- NPK se lahko umesti v kolektivne pogodbe, sistemizacije, s čimer se certifikatnemu sistemu da pravo vrednost v primerjavi s formalno izobrazbo.
- NPK se ne umešča v kolektivne pogodbe, sistemizacije- in je le dodatna referenca zaposlenega, ki omogoča dodano vrednost na tržišču, saj zaposlenim omogoča višji nivo svojih storitev
Da bi dobili boljšo predstavo, kako lahko NPK koristi tudi vašemu podjetju, smo zbrali nekaj primerov dobre prakse in izkušenj slovenskih podjetij s kadriranjem na podlagi NPK